4×4
Image default
Analiza Green Stiri

Raport ACEA: Câte dintre țările membre ale UE stimulează cumpărarea de mașini electrice. România este în top

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) îndeamnă guvernele țărilor membre ale Uniunii Europene să majoreze subvențiile acordate pentru cumpărarea de mașini electrice, dar să și sporească investițiile în dezvoltarea infrastructurii de încărcare.

Aceste măsuri sunt necesare în tentativa de atingere a obiectivelor propuse în ceea ce privește emisiilor stabilite prin Pactul ecologic european. Acesta prevede transformarea Europei într-un continent neutru din punct de vedere al amprentei de carbon până în anul 2050.

În schimb, unele țări au renunțat la a mai subvenționa achiziția de mașini electrice sau hibride.

Câte țări oferă stimulent pentru achiziționarea de mașini electrice conform ACEA?

acea

În aproape toate statele din UE sunt oferite sub diverse forme subvenții pentru cumpărarea de mașini electrice. Și asta, indiferent că este vorba de scutiri sau de reduceri de taxe ori despre bonusuri de mii de euro. Acestea se scad din prețul mașinii.

În clipa de față, 21 dintre cele 27 de țări UE au diferite măsuri de susținere a achiziționării de mașini nepoluante. Potrivit celor mai recente date publicate de ACEA, numărul acestora a înregistrat o creștere sensibilă față de anul trecut. În 2021, doar 17 state aveau programe de încurajare și sprijinire a cumpărării de autovehicule ecologice.

În prezent, doar șase țări nu oferă nici un bonus la cumpărarea unui automobil cu emisii zero. Este vorba de Bulgaria, Danemarca, Estonia, Letonia, Malta și Slovacia. Aceste țări acordă doar scutiri sau reduceri de taxe

În același timp, conform datelor ACEA, Estonia este singura țară membră a UE care nu oferă nici un stimul financiar. La rândul lor, danezii au taxe mici la cumpărare și impozite anuale reduse. În Bulgaria, autoritățile îi scutesc pe proprietari de impozitul anual pe mașină.

ACEA plasează România în topul stimulentelor pentru achiziționarea de mașini electrice?

Rabla

Printre cele mai generoase țări care încurajează achiziția de vehicule electrice se numără și România. Țara noastră oferă una dintre cele mai generoase scheme de sprijin pentru achiziția de astfel de mașini. Alături de România, stimulente importante se acordă și în Cipru, Croația, Germania și Franța.

Astfel, prin intermediul programelor Rabla și Rabla Plus, statul român oferă 10.000 de euro pentru cumpărarea unei mașini electrice noi. De asemenea, 4.250 euro se oferă pentru un hibrid nou cu emisii de mai puțin de 50 g CO2/km. La acesta se adaugă și 1.250 euro pentru casarea unui vehicul vechi la Remat.

Ce se poate cumula cu prima de casare în programul Rabla Clasic?

Pentru programul Rabla Clasic, prima de casare este de 6.000 lei pentru o mașină SH, respectiv 9.000 lei pentru două mașini vechi. Cu această primă de casare se pot cumula următoarele:

  • ecobonus de 1.500 lei pentru un automobil nou (cu excepţia motocicletelor) al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km în regim WLTP;
  • ecobonus de 1.500 lei pentru un automobil nou (cu excepţia motocicletelor) echipat cu motorizare GPL/GNC;
  • ecobonus de 3.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou (fără motociclete) echipat cu sistem de propulsie hibrid;
  • ecobonus de 1.500 lei pentru casarea fiecărui automobil uzat cu o vechime de minimum 15 ani de la data fabricaţiei şi cu normă de poluare Euro 3 sau inferioară.

În ceea ce privește Rabla Plus este obligatoriu casarea unui autovehicul uzat pentru achiziţionarea unuia nou. Există posibilitatea casării a două autovehicule uzate.

Cei care casează o mașină veche primesc 51.000 de lei pentru un autovehicul nou electric. În același timp, românii primesc 26.000 de lei pentru unul nou hibrid plug-in, care generează maximum 80 g CO2/km (WLTP).

Deși România oferă printre cele mai generoase stimulente, lipsa infrastructurii și nivelul redus al veniturilor o plasează în ultima parte a clasamentului european privind vânzarea de autovehicule ecologice.

Ce stimulente oferă alte țări din UE?

acea

Datele publicate de ACEA indică faptul că în Cipru se dă un bonus de 9.000 de euro, la care se adaugă 1.000 de euro dacă proprietarul oferă la schimb și o mașină mai veche de 12 ani.

Croația a lansat un program anual cu fonduri limitate prin care se acordă un stimulent în valoare de 9.333 de euro persoanelor care își cumpără o mașină electrică.

De asemenea, Franța oferă un bonus de 6.000 de euro la achiziția unei mașini electrice cu prețul mai mic de 47.000 de euro. Bonusul crește prin casarea unei mașini vechi, acest sistem fiind similar cu Rabla Plus de la noi. Autoritățile de la Paris pregătesc un program guvernamental prin care să sprijine achiziția în leasing a mașinilor electrice pe termen lung cu 100 de euro pe lună.

În fine, Germania, care reprezintă cea mai mare piață auto din Europa, oferă un stimulent ce poate ajunge la 9.000 de euro.

Sursa: ACEA

Related posts

Culorile preferate ale companiilor auto în 2020. Spectrul cromatic, extins

Florin Amariei

General Motors în parteneriat cu Nikola pentru construcția pick-up-ului electric Badger

Aurel Dragan

Stellantis nu mai are nevoie de ajutorul Tesla

Florin Amariei

Leave a Comment