Rezultatul remarcabil al ECOBEST Challenge 2023 este fără niciun dubiu încărcarea rapidă pe DC în doar 4 minute pentru o autonomie de 100 km, un record absolut al tuturor edițiilor! Acest rezultat reprezintă dovada clară că foarte curând nu va exista nicio diferență de timp între încărcarea bateriei și umplerea rezervorului!
La ediția ECOBEST Challenge 2023, niciunul dintre cele 14 modele testate nu a depășit autonomia omologată sub ciclul WLTP. Cu toate acestea, 6 dintre cele 14 EV-uri participante au atins în condiții reale de condus mai mult de 90% din autonomia lor omologată WLTP. Și doar 3 au ajuns la mai puțin de 80% din cifrele WLTP, un rezultat general mai bun comparativ cu ediția de anul trecut a ECOBEST Challenge.
După cum au demonstrat edițiile anterioare ale ECOBEST Challenge, bateria are viață după ce indicatorul energiei din acumulator ori al autonomiei este zero. 13 dintre cele 14 mașini au dezvăluit o rezervă strategică cuprinsă între 2 și un record all-time de 45 de kilometri. Mai mult, o singură mașină s-a oprit odată ce indicatorul bateriei arăta zero pe instrumentarul de bord.
Cu ECOBEST Challenge, AUTOBEST folosește doi indici proprietari. EcoC 1 reprezintă raportul dintre autonomia reală de rulare și cea stabilită prin normele WLTP. EcoC 2 precizează eficiența energetică reală a vehiculelor electrice, dezvăluind câți kilometri de autonomie reală poate oferi o anumită mașină de la 1 kWh. EcoC 2 este cea mai importantă expresie a eficienței energetice a unui vehicul electric. Cu rezultate generale bune pentru EcoC 1 și pentru EcoC 2, această ediție demonstrează că majoritatea EV-urilor devin mai eficiente cu energia stocată în baterii. Totuși, în comparație cu recordul EcoC 2 din 2021 de 8,07 km/kWh, cel mai bun rezultat din acest an este de 7,76 km/kWh, mai ridicat decât primul loc de anul trecut, de 6,65 km/kWh. Șase mașini depășesc 6 km/kWh. Două mașini nu au putut atinge 5 km/kWh.
AUTOBEST folosește indicele EcoC 3 ca raport între energia reală încărcată în baterie și capacitatea netă oficială a acumulatorului, o expresie clară a eficienței procesului de încărcare. Pentru a oferi o perspectivă și mai bună a situației reale, a fost introdus, de asemenea, un nou indice, EcoC 4, care măsoară eficiența reală a mașinii, luând în considerare energia ce ajunge în baterie de la stația de încărcare și nu capacitatea netă a bateriei, așa cum este cazul la indicatorul EcoC 2.
Ediția din 2023 marchează o premieră, deoarece ECOBEST Challenge a primit certificarea Bureau Veritas – o recunoaștere globală a metodologiei veritabile, cuprinzătoare și inovatoare utilizate în testarea vehiculelor electrice (EV) în condiții reale de trafic și evaluarea acreditărilor ecologice din viața reală într-o manieră imparțială.
Pentru al doilea an, ECOBEST Challenge folosește o aplicație special concepută pentru a măsura datele cheie printr-o conexiune directă la un terminal mobil Xiaomi din mașină. Prin aceasta, AUTOBEST valorifică o gamă largă de date și grafice din sesiunile de testare și din procesul de încărcare atât cu AC cât și DC (HPC). Sunt primite, de asemenea, temperaturile bateriilor în diferite etape ale testării și încărcării.
ECOBEST Challenge este desfășurată în parteneriat cu VINFAST, noul producător vietnamez de vehicule electrice și parte a VINGROUP, cel mai mare conglomerat industrial din Vietnam.
AUTOBEST a contat pe suportul logistic și tehnic al publicației auto italiene Quattroruote, pe suportul Xiaomi pentru dispozitive mobile și pe e-gap pentru a oferi încărcare la distanță odată ce bateriile au fost epuizate la sfârșitul testului. Aplicația pentru măsurarea datelor mașinilor este PKC – Power checK Control, dezvoltată de compania italiană Power Cruise Control.
Considerații preliminare privind ECOBEST Challenge
„ECOBEST Challenge 2023, electrified by VINFAST”, cu susținerea Quattroruote, este primul test european independent de trafic real al vehiculelor electrice principale care dezvăluie acreditările verzi reale. Rămâne singurul astfel de test cu o abordare transparentă, neutră și echilibrată. Rezultatele provin dintr-o metodologie consistentă de testare efectuată în mod identic pe toate cele 14 mașini. Această metodologie este inspirată din nevoile practice și comportamentul de condus al majorității șoferilor europeni, provenind din obiceiurile în naveta zilnică.
La ediția ECOBEST Challenge 2023 modelele testate au fost:
- Aiways U6 Prime
- BMW iX1 30 xDrive M Sport
- BYD Atto 3 Design
- Citroen e-C4 X Shine Pack
- Hyundai Ioniq 6 Innovation
- Jeep Avenger Summit
- Lexus RZ 450e Direct 4 Luxury
- Mercedes-Benz EQB 350 4Matic Premium Plus
- Nissan Ariya Evolve 2WD
- Opel Astra Electric GS
- Polestar 2 MY23 Long Range Dual Motor Performance
- Subaru Solterra 4E-xperience
- Tesla Model 3 RWD Long Range
- Volkswagen ID. Buzz Pro
ECOBEST Challenge nu este un test comparativ tipic din media auto, nici un test de autonomie record sau, prin contrast, un test de viteză sau care verifică cât de agile sunt vehiculele electrice. Totodată, ECOBEST Challenge nu este proiectat în favoarea sau defavoarea niciunui model sau a unei mărci auto. ECOBEST Challenge prezintă rezultatele și nu comentează diferențele dintre modele din test. Rezultatele testelor sunt disponibile consumatorilor europeni ca bază pentru procesul lor de luare a deciziilor.
Constatări cheie ECOBEST Challenge 2023
Ca o consecință a abordării imparțiale, rezultatele obținute în ECOBEST Challenge pentru autonomie arată că WLTP este puțin mai optimist în comparație cu conducerea în trafic real. Niciunul dintre modelele testate nu a atins cifra WLTP omologată. Cu toate acestea, toate mașinile au atins mai mult de 72,4% din referința WLTP minimă utilizată în toți indicii.
În urmă cu doar doi ani, AUTOBEST a introdus un indice cheie numit EcoC 2, reprezentând ideea eficienței energetice a vehiculelor electrice. În acest interval de timp redus, EcoC 2 a obținut deja o recunoaștere importantă în rândul consumatorilor de vehicule electrice și al industriei. EcoC 2 reprezintă pur și simplu câți kilometri de autonomie reală poate oferi un kWh de baterie pentru un anumit model.
„Comparativ cu ediția anterioară, am descoperit un indice mediu EcoC 2 mai bun pentru toate mașinile testate anul acesta. Cea mai eficientă mașină a reușit 7,6 km/ kWh, un rezultat mai bun față de recordul de anul trecut. Pe baza acestei evoluții, subliniem necesitatea ca toți producătorii de vehicule electrice din întreaga lume să continue să se concentreze asupra modului în care energia este consumată pentru propulsia mașinii. Am afirmat deja în urmă cu 2 ani că, intrând în noua era a electromobilității, trebuie să atingem 10 km/kWh de baterie în următorii câțiva ani. Este o misiune imperativă a întregii industrii auto să folosească cât mai bine energia de la bord.” a declarat Dan Vardie, Fondator și Președinte al AUTOBEST și ECOBEST Challenge.
Cel mai scăzut EcoC 2 la test a fost de doar 4,7 km/ kWh, dar mai bun decât cel mai scăzut din anul trecut, de 4,5 km/ kWh.
ECOBEST Challenge este unul dintre singurele teste independente din Europa care măsoară ceea ce se întâmplă după ce indicatorul rezervei bateriei, respectiv kilometri disponibili acolo unde este cazu, ajunge la zero. Toate mașinile au fost conduse până la o epuizare totală a bateriei, când mașinile se opresc complet. AUTOBEST este fericit să ofere vești bune tuturor șoferilor: cu excepția unei singure mașini din ECOBEST Challenge 2023, toate celelalte EV-uri au mai avut „viață” odată ce aceasta indică zero pe cluster. 13 mașini au mai parcurs între 2 și 45 de kilometri după ce indicatorul de bord arăta valoarea zero în dreptul energiei din baterie ori a autonomiei. „Rezerva strategică” maximă măsurată în această ediție – 45 km, reprezintă un record all-time și o veste excelentă pentru cei cu „range anxiety”.
Anul acesta, o singură mașină a „murit” imediat după ce indicatorul din dreptul bateriei a fost zero. Comparativ cu anul trecut, testul de anul acesta arată o gamă mai diversă, cu cifre mici și destul de mari, indicând o nevoie imperioasă a consumatorilor de a se informa cu privire la aceste cifre cheie.
Deși este foarte important să știi cât de multă „viață” mai are mașina cu bateria descărcată, AUTOBEST recomandă ca această rezervă strategică a acumulatorului să fie păstrată strict pentru situații critice și să fie evitat pe cât de mult cu putință momentul în care pe bord apare cifra zero în dreptul energiei din baterie ori a autonomiei.
Un alt rezultat interesant al ECOBEST Challenge este energia necesară pentru a încărca complet mașinile ce au bateriile complet epuizate. Toate vehiculele au necesitat mai multă energie decât capacitatea bateriilor, cu între 5,9% și 15%. Cifrele sunt în concordanță cu măsurătorile de anul trecut, arătând un fel de stagnare în reducerea pierderilor de energie din timpul procesului de încărcare.
Explicația consumului suplimentar la reîncărcare este studiată și are mai multe cauze. Aproximativ 5% din energie se pierde atunci când este transformată de la AC (rețea) la DC (baterie). O parte din energie alimentează toate sistemele auto utilizate pentru încărcare, în principal invertorul, dar și software-ul, priza și tot ce ține de proces. Energia este utilizată pentru a răci bateria în timpul procesului (această energie crește odată cu încărcarea rapidă, mai ales în condiții climatice calde). Starea bateriilor și tipul de încărcător pot genera, de asemenea, unele pierderi.
În încercarea de îmbunătățire continuă, AUTOBEST a adăugat indicele EcoC 4, un parametru suplimentar pentru evaluarea eficienței reale a mașinilor electrice. EcoC 4 măsoară câți kilometri parcurge mașina cu un singur kWh luând în considerare nu capacitatea netă nominală a bateriei, ci cantitatea totală de energie furnizată de încărcător pentru a o umple. Mai presus de toate explicațiile pe care le-am menționat, șoferul plătește pentru energie, iar acești kWh suplimentari „scapă” de computerul de bord.
În urma premierei de anul trecut, am măsurat procesele de încărcare rapidă AC și DC cu mare precizie, folosind stații de 22 kW AC și stații de 350 kW DC care au livrat tuturor mașinilor testate capacitatea maximă de reîncărcare. De asemenea, am măsurat timpul necesar procesului de încărcare.
„Aici suntem capabili să oferim, probabil, cea mai bună veste pentru milioanele de șoferi care au fost și încă mai sunt reticenți față de timpul necesar pentru încărcarea rapidă. În DC avem un record de doar 4 minute de încărcare pentru 100 de kilometri autonomie! Acest timp este o realizare remarcabilă, care arată că suntem mai aproape de momentul în care timpul pentru o încărcare completă va fi similar cu cel de umplere a rezervorului cu combustibili convenționali. Recordul pe care tocmai l-am lansat astăzi ne oferă oportunitatea de a invita toate părțile interesate din electromobilitate să investim în cea mai capabilă rețea de încărcare DC Super-Fast de pretutindeni în Europa, ca cea mai bună soluție pentru a aborda range anxiety și timpul necesar procesului de încărcare.”, a spus Dan Vardie.
Cel mai lung timp întâlnit în procesul de încărcare DC a fost de 25 de minute pentru 100 de kilometri. Capacitatea maximă de încărcare a fiecărei mașini determină acest timp.
Trebuie făcute câteva precizări importante referitor la metodologia ECOBEST Challenge 2023:
- Pentru AC, bateriile au fost încărcate de la 0 la 100%;
- Pentru DC, procesul de încărcare a fost de 20% – 80%, cel mai frecvent ciclu recomandat pentru o astfel de încărcare.
- Timpul de încărcare pentru 100 de kilometri autonomie reprezintă o medie a întregului proces de încărcare și trebuie înțeles ca atare. După cum observăm, ratele de încărcare nu sunt liniare în timpul încărcării rapide DC. AUTOBEST are toate graficele de încărcare, care fac parte din datele disponibile la cerere.
Alessio Viola, redactorul șef al testelor rutiere Quattroruote, a declarat: „ECOBEST Challenge demonstrează că progresul se construiește pas cu pas, chiar dacă sectorul EV este în creștere rapidă. În această ediție din 2023, am avut pentru prima dată două modele care au realizat o autonomie de peste 500 de kilometri. Rezultate extrem de interesante, care demonstrează capacitatea jucătorilor cheie de a proiecta sisteme de propulsie eficiente și cu aerodinamică de cel mai înalt nivel, ceea ce contribuie semnificativ la îmbunătățirea eficienței. Și apoi, arhitectura de 800 de Volți, care garantează timpi de reîncărcare extraordinar de rapizi și satisfacția de a cumpăra o mașină care va rămâne la zi pentru mult timp. Știm cu toții că viitorul mașinii electrice nu este în baterii din ce în ce mai mari, ci în îmbunătățirea distanțelor cu fiecare kWh. Și în timpi de încărcare din ce în ce mai rapizi.”
Pentru a obține date precise și complete în cadrul ECOBEST Challenge 2023, AUTOBEST, în strânsă cooperare cu Quattroruote și Centro Prove, a folosit aplicația Power checK Control (PKC) pentru a analiza și a certifica o mașină electrică. Deoarece este conectat în timp real cu mașina printr-un adaptor Bluetooth OnBoard Diagnostic II (OBD II), PKC accesează mulți parametri despre starea actuală a bateriei: SoC (State of Charge), SoH (State of Health), temperatura, viteza mașinii, condițiile meteorologice, puterea folosită sau regenerată de mașină, puterea în timpul fazei de încărcare și alți factori relevanți. Șoferii de EV pot obține această experiență în viața de zi cu zi folosind Power Cruise Control. PCC sugerează punctele de încărcare potrivite de-a lungul traseului și calculează cu precizie câți kWh trebuie să încărcați. Și pentru a-l folosi în cel mai bun mod, acest software oferă feedback constant șoferului printr-o interfață intuitivă numită indicator Heaven – Hell (Rai – Iad).
Cum a fost organizat ECOBEST Challenge 2023, electrified by VINFAST
ECOBEST Challenge 2023 s-a desfășurat în Vairano, lângă Milano, Italia, unde se află circuitul de teste Quattroruote. Jurnaliștii profesioniști ai AUTOBEST au condus 14 vehicule electrice disponibile în Europa (toate cu peste 350 de kilometri de autonomie WLTP omologată și prețuri de listă sub 70.000 EUR înainte de taxe) pentru a răspunde la cele mai frecvente întrebări pe care oamenii le pun atunci când caută o mașină electrică.
Testul a început și s-a terminat la Vairano ASC, unde am reîncărcat și mașinile. Toate vehiculele testate au fost modele obișnuite de producție cu o singură persoană la bord, sistem de climatizare și echipamente de infotainment active și presiunea în anvelope recomandată de marcă. Toate mașinile au fost conduse în modul „Normal” și folosind modul „Frână” în mediul orașului, acolo unde era disponibil.
Folosind o călătorie mixtă, toate vehiculele din ECOBEST Challenge 2023 au parcurs o serie de trei circuite cu lungimi diferite cu autostrăzi (55%), drumuri convenționale (25%) și medii urbane (20%).
Toți șoferii și-au schimbat mașinile la fiecare 30 de kilometri pentru a evita orice efect individual al stilului de condus în rezultate. Toate vehiculele au circulat în convoi în spatele unui conducător ce a stabilit viteza medie și care a respectat în orice moment limitele de viteză.
După ce au atins indicația 0% baterie și/sau autonomie 0 Km care apare la bord, mașinile au continuat să circule în Vairano ASC până la oprirea lor completă.
Pentru al treilea an consecutiv, „ECOBEST Challenge 2023” a fost organizat în parteneriat cu VINFAST, producătorul vietnamez emergent care va lansa noi vehicule electrice pe piețele europene la sfârșitul acestui an și în prima jumătate a anului viitor.
„Folosesc această ocazie pentru a mulțumi pentru sprijinul mare oferit de VINFAST în organizarea testului nostru EV. Deși VINFAST nu are mașini în test, implicarea face parte din angajamentul său față de electromobilitatea, oferind consumatorului european o șansă corectă de a beneficia de acest proces. Acestea sunt valorile pe care le împărtășim în totalitate la AUTOBEST.”, a adăugat Dan Vardie.
AUTOBEST mulțumește, de asemenea publicației Quattroruote, considerată pe scară largă biblia auto italiană, pentru suportul logistic și tehnic complet.
Cooperarea cu Xiaomi și e-gap este, de asemenea, foarte apreciată.