4×4
Image default
Cult 4x4

Porsche 959 – eroul care ne-a cucerit

Și ne-a lăsat singuri, într-o lume crudă plină de crossovere!

Mă bucur cu recunoștință de fiecare experiență unică pe care o trăiesc la volanul mașinilor pe care le conduc pentru a vi le prezenta obiectiv și în detaliu. De ceva vreme, însă, am o dorință pe care nu cred c-o voi putea îndeplini vreodată. Așadar, ca un autor căruia ii place sa comunice cu cititorii săi, vă propun să explorăm împreună această doleanță.

Mașina pe care probabil n-o voi conduce vreodată este uimitorul Porsche 959. M-a surprins atât de tare, încât numai citind despre ea m-a făcut nu să o ador sau sa fiu obsesiv in privința ei, ci să o respect. Acest sentiment nu este unul foarte simplu de obținut pentru o mașina.

Porsche 959 e una dintre autovehiculele acelea cărora eu le-am creat propria poveste. Neavând nici cea mai mică experiență cu ea, inevitabil a apărut dorință de a o transpune cumva în tărâmul cumulului de cunoștințe pe care îl am în prezent. De câteva luni mă tot gândesc la 959 și tot ce a însemnat el. Îmi vin în minte tot felul de scenarii fantastice.

Totuși, renunț puțin la propria-mi plăsmuire și vreau sa îți prezint puțin automobilul care nu vrea să-mi părăsească gândurile acum.

Acest laitmotiv al industriei auto nu este doar o simplă mașină. Porsche 959 a reușit să devină un simbol prin eforturi uriașe și investiții colosale. Oameni, bani, adrenalină și multă încredere au fost la mijlocul creerii acestui star auto.

În anii `80 Group B Rally era un fenomen greu de stapânit și mult, mult mai greu de oprit. Constructorii de mașini pompau bani, energie și sudoare în a crea cele mai bune mașini posibile pentru a concura. Piloții depășeau uneori chiar și cele mai neașteptate limite. Își puneau totul la mijloc pentru a se număra printre cei mai buni. Dovada că e esențial să existe competiție în piață este redată aici de un singur aspect: în primul an de Group B Rally mașinile participante aveau până în 250 de CP, urmând ca 5 ani mai târziu să se depășească pragul de 500 de CP!

În toată această efervescență* apare Porsche 959. În anul 1986 este prezentat pentru prima dată lumii întregi. Compania germană a trebuit sa se supună regulilor FIA, așadar a produs în primă faza 200 de modele care întruneau toate cerințele necesare pentru a putea fi cumparată de clienți obisnuiti și folosita ca orice alta masină. In acel moment era cel mai rapid exemplar produs în numere mari. Porsche 959 ajungea pana la 317 km/h, însa câteva modele au putut parcurge chiar și drumuri întregi cu 339 de km/h. Cântarea doar 1,4 tone și se folosea de un motor de 2,85 litri twin-turbo care producea 444 de CP si 500 Nm. Desi tehnologia twin-turbo nu era ceva nemaintalnit la acea vreme, 959 introducea folosirea secventiala a celor doua turbine. Practic, în loc să primesti toata puterea dintr-o data la depasirea unui anumit numar de rpm si sa fii luat prin surprindere de senzatia de decolare, in 959 erai linistit stiind ca puterea se livreaza cat de cat liniar prin faptul ca o turbina functiona la rpm mai mici, iar cealaltă la rpm mai mari. De necrezut în ziua de azi, toata aceasta putere era distribuită prin intermediul unei cutii manuale in 6 rapoarte și ajungea de la 0 km/h pana la 100 de km/h in doar 3,6 secunde. In prezent, se estimează ca există în toată lumea doar 345 de exemplare.

Pana aici pare ca e reteta perfecta gândită și livrată de reputata companie Porsche. O masina buna, puternică, sportivă și gata sa iti ofere cele mai tari senzatii pe drumuri fara gropi. Surpriza cea mare intervine in momentul in care afli ca Porsche 959 a fost gandita si pentru a fi rapida in offroad! Un sedan care sa faca fata terenului dur… Motivul? Group B Rally își incheiase complet activitatea, așadar aceasta masina nu a mai apucat sa intre in cursa. Pentru ca Porsche a dorit sa demonstreze capacitatea noului si primului lor sistem de tractiune integrala, masina pe care probabil n-o voi conduce vreodata a fost inscrisa in curse de anduranta precum Paris-Dakkar si LeMans Street Circuit.

Ce e așa fascinant la Porsche 959 de nu-mi da pace? Le luam pe rând.

Cutia de viteze
Am mentionat mai sus ca este vorba despre o cutie in 6 rapoarte. Ei bine, in realitate sunt 5! Cea de-a sasea este, de fapt, prima viteza. “Gelande” (trad. teren) a fost instalata pentru a putea iesi din situatii specifice activitatii de offroad. Masina asta chiar a facut Paris-Dakkar, așadar nu a vrut sa fie doar alintată pentru asfaltul uscat.

Suspensia
E hidraulică. De ce? Pentru ca ai nevoie de o garda la sol mai buna, atunci cand te duci in offroad cu masina ta Porsche! Impresionanta este si viteza cu care face acest lucru! Ridicarea și coborarea este mult mai rapida fata de unele modele echipate astfel din prezent. Si cand te gandesti ca unii nici macar un Cayenne nu scot in afara carosabilului…

Capacitatea de reglare
Tractiunea integrala disponibila pentru prima oara pe Porsche 959 era disponibila pe 4 nivele:
– asfalt uscat;
– asfalt umed;
– zapadă;
– 4×4 permanent care asigura o distributie egala a puterii intre punti.

Asta înseamna ca puteai sa iesi cu masina de pe autostrada si sa intri direct in noroiul unui traseu mai putin prietenos. Poate fi ideala pentru Romania anului 2020/1!

Suspensia putea fi, bineinteles, adaptată să raspunda dorintei soferului. Putea fi mai tare pentru curse sau mult mai relaxata pentru croaziera.

Roțile
Ca să poți da o roată jos va trebui sa folosești cheia cu care pornesti masina si, in plus, singurele cauciucuri pe care le poti folosi sunt un singur tip de Bridgestone runflat. Acest lucru este valabil si astazi, la 30 de ani dupa ce a intrat pe piata.

Porsche 959 a fost prima masina care a folosit senzori pentru a masura presiunea din pneuri.

Forma
La o prima vedere pare ca e un 911 putin mai… pufos. Asta s-a intamplat pentru ca au trebuit sa instaleze mai multe componente care trebuiau sa asigure functionalitatea sistemului 4×4 si a suspensie hidraulice. Insa, un aspect mai important e redat de o prima incercare a Porsche de a introduce mai mult aer in motor prin crearea unei gauri in caroserie. In prezent, aceasta gaura este o caracteristica definitorie pentru modelele Turbo.

Porsche 959 rămâne categoric una dintre cele mai importante masini sport din lume, iar asta se vede prin faptul ca valoarea ii creste constant. In momentul de fata, o astfel de masina valoareaza peste 1,3 milioane euro.

Mașina pe care probabil n-o voi conduce vreodată reprezintă un subiect fantastic de povestit copiilor care incep sa descopere lumea. E vorba despre perseverență, curaj, încredere, dedicare și voință.

E despre tot ce-i bun in noi, oamenii.

*Mentiuni onorabile la acest capitol care merită de asemenea explorate sunt Lancia 037, Audi Quattro si Ford RS200.

Related posts

PSA și FCA vor forma Stellantis

Florin Amariei

Extreme E – prima competiție cu accent pe egalitatea de gen

Florin Amariei

Ghid Off Road pentru incepatori. Tot ce trebuie sa stii

Florin Amariei

Leave a Comment