Zeekr, marca premium a grupului chinez Geely, a lansat pe piața din Europa un nou SUV electric. Denumit Zeekr X, acesta va fi un rival pentru Tesla Model Y.
Pentru început, modelul va fi disponibil pentru comenzi în Germania, Suedia şi Olanda. Spre exemplu, pe piața germană, prețul de pornire este de aproape 45.000 de euro.
Noul Zeekr X este similar ca gabarit cu „fratele” de grup Volvo EX30
Chinezii de la Zeekr atacă segmentul compact european cu un nou model: SUV-ul X. Este cel de-al treilea model cu emisii zero al producătorului asiatic, după sedanul Zeekr 001 și MPV-ul Zeekr 009. De altfel, Zeekr (n.n. – Ji Ke pe piața chineză), și-a propus să lanseze câte un model nou în fiecare an până în 2028.
Noul Zeekr X a fost proiectat integral la Zeekr Global Design Center din Göteborg (Suedia). Este construit pe arhitectura SEA (Sustainable Experience Architecture ) a celor de la Geely. Este aceeași platformă folosită și de modelul Smart #1.
Comparativ cu sedanul electric Zeekr 001, X este mai scurt, mai îngust și puțin mai înalt. De asemenea, ampatamentul este și el mai scurt. Astfel, SUV-ul electric măsoară 4.450 mm în lungime, 1.836 mm în lățime și 1.572 mm în înălțime. În dreptul ampatamentului sunt trecuți 2.750 mm. Ca dimensiuni, X este similar cu „fratele” din grup Volvo EX30.
SUV-ul chinezesc cu emisii zero a primit un set de faruri duble și o capotă sculptată de dimensiuni reduse. La exterior regăsim detalii finisate în negru lucios. Este vorba despre aripi, plafon, oglinzile laterale și stopurile, care încadrează numele mărcii.
De asemenea, Zeekr X nu are mânere pe portiere și nici ramă la geamurile laterale. Pentru deschiderea ușilor se folosesc butoanele montate la baza montanților B și C.
Zeekr X este oferit cu unul și cu două motoare electrice
Din punct de vedere tehnic, noul SUV de la Zeekr folosește unul sau două motoare electrice. Versiunea de bază a primit un singur motor de 272 CP, amplasat pe putea spate. Versiunea cu două propulsoare electrice oferă 428 CP şi 543 Nm de cuplu. Aceasta este capabilă să realizeze sprintul 0-100 km/h în 3,8 secunde cu 0,2 secunde mai mult comparativ cu EX30 cu aceleași specificații. Varianta cu un motor atinge „suta” în 5,8 secunde.
Toate versiunile vin cu o baterie de 69 kWh. Aceasta poate oferi până la 445 de kilometri de autonomie (WLTP), valoare valabilă pentru varianta cu un singur motor. Modelul poate fi încărcat rapid la o stație de 150 kW DC. La o stație normală AC de 22 kW, SUV-ul electric poate fi încărcat complet în doar 4 ore.
Modelul cu două motoare va putea parcurge 425 de kilometri. Acumulatorul este litiu-ion NMC și a fost produs de compania CATL, unul dintre cei mai mari producători mondiali. Chinezii oferă până la 5+5 ani/200.000 km garanție. Pentru baterie, sunt oferiți 8 ani.
Interiorul este premium și digitalizat
Interiorul este digitalizat, cu conexiune 5G şi un chip Qualcomm 8155. Acesta stă la baza proceselor inteligente din maşină. De asemenea, regăsim şi un Heads-Up display cu realitate augmentată, scaune cu masaj și tapiţerie vegană. În plus, Zeekr foloseşte un sistem audio furnizat de japonezii de la Yamaha.
Când maşina staţionează se poate activa funcția „Theater Mode”. Sistemul transformă scaunele posterioare în șezlonguri pentru a se putea viziona filme. În același timp, sistemul de climatizare menţine temperatura optimă în habitaclu.
Nu putem merge mai departe fără să amintim că X este dotat cu funcția „Pet Mode”. Aceasta permite încuierea în siguranţă a unui animal de companie cu climatizarea activată. Mai există şi un sistem de detectare a vieţii la bord, împrumutat de la Volvo, care identifică prezența la bord a unui copil sau a unui animal de companie.
În plus, Zeekr X oferă nu mai puțin de 19 sisteme de siguranţă și de asistență și 7 airbag-uri.
Cât costă noul Zeekr X în Europa?
Pe piața din Germania, Zeekr X are un preț de pornire de 44.990 de euro. În Suedia, SUV-ul compact cu emisii zero pornește de la 550.000 coroane (cca. 46.300 euro), față de 429.000 de coroane (36.100 de euro) cât costă Volvo EX30. Așadar, o diferență de preț considerabilă.
În Olanda, noul SUV electric X va avea același preţ de start ca în Germania, în timp ce EX30 pornește de la 36.795 euro. ȘI aici vorbim despre o diferenţă notabilă de preţ. Aceasta poate fi explicată prin dimensionarea diferită a celor două SUV-uri.