4×4
Image default
Analiza Cult 4x4 Off-roader

Legatura nestiuta dintre Baja 1000 si Honda

Una dintre cele mai cunoscute curse off road din lume este Baja 1000. Stiai, insa, de legatura cu Honda? Iata cum a impactat marca japoneza aparitia cursei la care participa mii de oameni.

Exista o legatura nestiuta intre Baja 1000 si Honda. In 1962 Jack McCormack si Walt Fulton, angajati ai Honda SUA, au hotarat sa organizeze o cursa maraton de-a lungul careia sa demonstreze fiabilitatea noii motociclete Honda CL72 Scrambler. Pentru a organiza totul ca la carte l-au contactat pe Bud Ekins, dealer Honda si Triumph. Acesta a intampinat cu bucurie initiativa celor doi si a sugerat ca traseu drumul dintre Tijuana si La Paz, cunoscut acum drept Autostrada Federala 1 (Federal Highway 1).

Ideea lui Bud Ekins presupunea aproximativ 1.530 de km de drum plin de pietre, nisip, lacuri uscate, trecatori de animale, pasuri si foarte putine drumuri asfaltate. Chiar daca a contribuit cu aceasta idee, Bud Ekins a refuzat sa se alature cursei pentru ca era asociat si cu Triumph. L-a convins, insa, pe fratele sau, Dave Ekins, si pe fiul unui alt distribuitor Honda din Carolina de Sud sa intreprinda intreaga cursa.

Lucrurile se leaga

Acum ca aveau conducatorii implicati si pregatiti s-au urcat in avion si au vizualizat intregul traseu. Nu au facut asta singuri, insa. In urma lor mai era un avion in care se aflau doi jurnalisti care urmau sa comunice intreaga aventura.

Dave Ekins a reusit impreuna cu partenerul sau sa parcurga intregul drum in 39 de ore si 56 de minute. Au realizat impreuna 1.533 de km.

De aici, mai multe publicatii au povestit intreaga initiativa a Honda si asa a aparut “Baja Run”.

Cinci ani mai tarziu, in 1967, Bruce Meyers a decis ca vrea sa doboare acest record. Motivul sau, insa, era legat de dorinta de a ajuta vanzarile de combustibil ale companiei sale, Meyers Manx. Asadar, nu a folosit o alta motocicleta, ci un buggy pe care l-a denumit “Old Red”.

A masurat intregul traseu pentru a-l cunoaste inainte de a se aventura si pentru doborarea recordului Honda s-a aliat cu Ted Mangels. Au pornit pe 19 aprilie din La Paz si au ajuns in Tijuana in 34 de ore si 45 de minute, adica mai devreme cu mai bine de 5 ore fata de ce a fost posibil pe motocicleta. Doborarea recordului a fost consemnata de jurnalistul revistei Road&Track care i-a insotit.

S-au intors in SUA si au trimis fotografii atasate unor comunicate de presa cu titlul “Buggy-ul care a invins motocicleta in Baja”. Povestile au inceput sa apara la nivel national, asadar dorinta de a dobori noul record a aparut in din ce in ce mai multi americani. Bineinteles, Bruce Meyers si afacerea sa, Meyers Manx, au devenit peste noapte o senzatie.

Asadar, in 1967 a inceput efervescenta pentru Baja. An de an, din ce in ce mai multi oameni au vrut sa parcurga drumul si sa fie mult mai rapizi.

Potentialul a fost rapid identificat de antreprenori, asadar Ed Pearlman a fost cel care a creat National Off-Road Racing Association (NORRA). Organizatia a recunoscut recordurile din trecut si a inceput sa creeze clase pentru vehiculele care putea sa participe la competitie. NORRA a denumit aventura “Mexican 1000 Rally”.

Prima cursa oficiala a avut loc in octombrie 1967 cu plecare din Tijuana, setandu-se un nou record de 27 de ore si 38 de minute de catre doi americani ce au conduc un buggy Meyers Manx.

Un an mai tarziu, in 1968, s-au alaturat vedete de la Indy 500 si diversi actori care au facut “Mexican 1000 Rally” faimos.

Bucuria celor implicati a durat numai 6 ani, intrucat criza petrolului starnita de OPEC a dus la anularea cursei din 1974. Autoritatile mexicane au incercat sa-i convinga sa organizeze totusi evenimentul oferindu-le combustibil la pret stabil.

NORRA a hotarat sa organizeze evenimentul in Arizona, SUA. Mexicanii nu au renuntat complet la ideea de competitie pe traseul consacrat. Asadar, partile au ajuns la o intelegere si s-au organizat doua curse distincte in tarile vecine, in aceeasi perioada si respectand aceleasi reguli.

Acum apare Baja 1000

Cursa din Mexic a fost redenumita Baja Mil, adica Baja 1000.

Organizatorii mexicani si-au dat seama, totusi, ca e foarte greu sa promovezi intreaga aventura si au apelat la expertiza Southern California Off Rod Enthusiasts (SCORE). Au sfarsit prin a-i ruga sa se ocupe ei de toate pregatirile, iar SCORE a acceptat. Guvernul mexican le-a oferit acestora drepturi exclusive.

Din 1975, “Baja 1000” a inlocuit oficial “Mexican 1000 Rally”.

Astazi este sub atenta supraveghere a lui Roger Norman.

Related posts

Formula Off Road – exclusiv pentru provocari 4×4

Florin Amariei

General Motors explorează proiectarea mașinilor zburătoare

admin

Daimler si Waymo, parteneriat pentru condusul autonom

Florin Amariei

Leave a Comment