Am avut ocazia de a conduce a V-a generație Range Rover pe drumurile din Germania și Austria în cadrul unui test paneuropean exclusiv. Toate tehnologiile de la bord lucrează la unison pentru o experiență unică, completă, fără precedent…
Dan Vardie, Salzburg, Austria
Parte a juriului european AUTOBEST, AUTOpro a avut privilegiul a rula câteva sute de km în noul Range Rover pentru a explora calitățile unui automobil care se înscrie cel mai bine în noua strategie numită „Modern Luxury”. Gazdele noastre ne-au explicat că Range Rover evoluează spre statutul de brand în sine, urmând a fi separată de Land Rover. Este o idee care ne-a venit acum ani de zile când l-am întrebat pe Gerry Mc Govern – pe atunci Chief Designer LR, și care ne-a spus ferm că nu se pune problema, RR fiind o parte a mărcii LR. Iată însă că același Gerry, acum nu doar Chief Designer pe toată companie Jaguar Land Rover, dar și Chief Creative Officer, a decis să scoată marca Range Rover în „afara” familei care a „găzduit-o” atâția zeci de ani… Mai mult, se dorește o evoluție spre statutul de „luxury brand” într-o notă modernă gata să concureze de la egal la egal cu Rolls Royce și Bentley. De altfel, conducătorii companiei britanice au spus mereu că Range Rover este SUV-ul de lux fanion la nivel mondial. Este sigur că RR a fost de la început lider în domeniu, modelul care a deschis „porțile ” acestui segement în care acum au venit toți prodcătorii consacrați de lux dar care, pentru multe decade, aveau alte segmente în vedere. Și – prin extindere – putem să adaugăm la listă și Aston Martin sau chiar Lamborghini și – în curând – Ferrari. Să nu uităm și de Maserati care a anunțat o evoluție spre lux, oarecum similară cu Range Rover. Cu mențiunea că RR pleacă totuși din altă poziție.
Toate aceste evoluții de piață nu pot decât să pună presiune pe noul Range Rover care trebuie să rămână referința domeniului. AUTOpro a fost prima medie auto din România care a prezentat ce știu să facă cele 125 de patente care au fost generate de acest nou automobil. Mai mult, Nick Rogers, chief engineer la Jaguar Land Rover și „părintele” acestui model, ne-a acordat la vremea respectivă un interviu în exclusivitate mondială.
Acum am vrut să descoperim cum lucrează toate tehnologiile ca să păstreze statutul de „sanctuar” câștigat încă de la generația precedentă. Ca să fim un pic cârcotași, cei de la JLR nu sunt chiar renumiți pentru „progres prin tehnologie” , dacă știți la cine facem aluzie… Gerry afirmă :„Ne uităm la concurență, la ce fac teutonii BMW sau Audi dar și la Rolls Royce sau Bentley. Însă noi nu mergem în aceste direcții propuse de aceste mărci. RR are propria evoluție, unică în întregul univers auto. Noi avem grijă ca Range Rover să rămână Range Rover!” Expresia „Modern Luxury” este folosită pentru a sintetiza cel mai bine noul Range Rover. Pentru noi este chiar interesant să descoperim că sloganul revistei soră CAESAR „The True Modern Luxury” care are peste 15 ani de când este lansat , este evocat acum de producătorul britanic!
McGovern a folosit 4 cuvinte pentru a defini noul RR: „modernism”, integrity”, „purpose” și „desirability”. Sunt cuvinte care nu au nevoie să fie traduse pentru că îți vin imediat în minte când vezi noul Range Rover. Designul noii generații este o evoluție a actualei generații – și nu o revoluție – spre simplitate, eleganță, rafinament, fluiditate. Fără linii sau suprafețe „crisp” și fără să fie ostentativă. Dacă nu esti atent sau vreun cunoscător, ai putea crede că nu sunt diferențe între aceste generații. Greșit! Atât partea frontală cât și – mai ales – spatele au suferit schimbări optice semnificative. Spatele are un „chenar” negru care ascunde toate luminile stopurilor într-o formulă grafică și tehnlogică unică în lume. Oricine vede pe stradă noul Range Rover va înțelege!
Noul Range Rover se declină în 3 mari versiuni. La versiunea clasică cu cele 2 opțiuni SWB – Short Wheel Base, și LWB –Long Wheel Base, avem în premieră opțiunea SV și versiunea 7 locuri. Range Rover nu a avut niciodată 3 rânduri de scaune și 7 locuri. Evident, această opțiune este doar pentru versiunea mai lungă – LWB – și oferă cel mai generos spațiu pentru pasagerii celui de-al 3-lea rând de scaune. Un coleg de presă înalt de 1,95 metri a fost de acord să ne servească drept manechin de test și – aproape uimitor – a încăput decent pe aceste scaune! Sigur, se simțea mai bine pe celelalte locuri, dar chiar și pentru o persoană atât de înaltă, un drum de 100 km nu mai este o problemă! La testele care au pronit din Salzburg am avut numai versiunea scurtă de 5 locuri.
Noul Range Rover pot avea 5 sau 4 locuri. Avem, o nouă siglă SV realizată din ceramică și plasată pe spatele mașinii ca un indiciu clar că este un produs SVO – Special Vehicle Operation, divizia care ne aduce cele mai „luxury” produse JLR. Serenity are 4 locuri și este cea mai luxoasă versiune cu două fotolii în spate. La testele noastre această versiune nu a fost prezentă.
Cu 125 de patente, noul RR beneficiază de cele mai noi tehnologii care au rolul de a servi pe cel de volan și pe pasageri astfel încât să aibă parte de un sanctuar pe roți care oferă cel mai rafinat drive posibil. Tehnologia activă de anulare o oricăror zgomote și vibrații parazite a ajuns la perfecțiune. Suspensia electronică pe aer – pionierată de RR încă din 1992- este atât de performantă încât verifică cam de 100 ori pe secundă toate vibrațiile induse de drum și se coordonează cu sistemul de navigație avansat „eHorizon” la ce urmează pentru a preîntâmpina tot ce ar putea „supăra” armonia perfectă de la interior, chiar și în curbe „periculoase”. Avem în standard AWD iar sistemul Terrain Response a evoluat – din nou – pentru a oferi cea mai capabilă tracțiune indiferent de condiții meteo, on sau off-road. În ciuda dimensiunilor, noul RR are un diametru de întoarcere la 180 grd de sub 11 m.
Avem o nouă platformă – MLA FLEX – 80% din aluminiu care a fost proiectată să primească orice fel de tehnologie, motorizare, versiune dimensională, etc. La debut, noul RR are opțiuni ICE dar și hibride și – cel mai important – două versiuni plug-in hybrid 510 CP și 440 CP care vor ajunge la o autonomie EV de 100 km! Este cea mai spectaculoasă autonomie EV la un SUV PHEV. Din păcate, nu am putut testa plug-in hibridul, primele teste fiind prevăzute pentru sfârșitul acestui an. Iar din 2024 RR va veni cu versiunea EV!
Am condus cu mare atenție cele două versiuni ICE diesel și benzină. Cuvântul „sanctuar” este corect. Izolația fonică este chiar perfectă, rulajul este pe „pernă de aer” iar sistemul Cabin Air Purification Pro filtrează microparticulele PM2.5 iar tehnologia Nanoe X reduce orice mirosuri bacterii, alergeni și chiar viruși, inclusiv SARS-CoV-2! Toate aceste componente fac habitaclul noului Range Rover un loc spectaculos care merită toți banii.
Impresionant este și sistemul ce cabrează roțile pe puntea spate în funcție de viteză și necesități. La mersul pe autostradă am descoperit că schimbarea benzilor este mult mai rapidă pentru că cele două roți spate cabrează în același sens cu roțile din față. Chiar și la o rotație a roților spate de câteva grade ajută enorm atacarea curbelor fără să ai senzația ce mașina are vreo tendință care să o scoată din trasa ideală. La manevrele efectuate la viteze scăzute, puntea spate cabrează roțile spate în sens invers cu cele din față, ceea ce permite manevre pe spații mult mai mici. Am remarcat că inclusiv la parcarea cu spatele, puntea spate este de un real folos. Iar optic, deși ai putea spune că la cele câteva grade ale rotației sunt imperceptibile, nimic mai neadevărat. Văzută din afară, manevra este chiar spectaculoasă, un „spectacol” oferit de roțile din spate!
Spre surprinderea noastră, testele din Austria și Germania ne-au oferit un test off-road modest, departe de ceea ce ne-a obișnuit în trecut Range Rover. Nu am mai avut posibilitatea să rulăm pe un traseu off-road veritabil, nu am mai trecut peste stânci și nici printr-un vad de apă. Însă știm de ce este capabil terrain response. Gazdele noastre ne-au spus că în noua perspectivă de dezvoltare a mărcii către „modern luxury”, capabilitățile off-road se duc undeva în plan secundar. Evident că atunci când ai un model atât de sofisticat , care pleacă de 150.000 Euro, este puțin probabil să vrei să faci off-road greu…
În schimb, gazdele noastre ne-au oferit un picnic unde am „testat” cele doua scaune din portbagaj în care poți să stai să admiri peisajul fără să ai nevoie de scaune de grădină.
Este ceva simpatic, agreabil chiar dacă nu este neapărat spectaculos. Este practic. Ca un simplu exemplu, are suporți pentru pahare la îndemână, ai buton care ridică sau coboară mașina la „orizontală” locului – nu uitați că terenul de picnic nu este ca în palmă – și chiar poți să ajustezi volumul sunetului. Detalii simple, binevenite și unice.
Noi la AUTOpro nu susținem motorizările diesel. Peste tot în Europa dieselul pierde teren, iar în contextul votului Parlamentului European și al Consiliului Europei care practic au legiferat programul Comisiei Europene „Fit for 55”, cu atât mai mult, dieselul nu mai are viitor. Este clar că acest tip de motorizare este la apus de carieră. Însă mai are câțiva ani în față, iar Jaguar Land Rover vrea să profite la maximum de fereastra de oportunitate rămasă. Pentru că altfel, nu avem ce să îi reproșam motorinei conduse. În cabină nu este nici o vibrație și nici zgomotul specific. Pentru cei care nu sunt atenți, aproape că nici nu simți diferența între propulsoarele diesel și benzină.
Una peste alta, noul Range Rover continuă evoluția excepțională a unui model iconic. Poate are un look understated, care nu vrea să bată la ochi. Însă noul RR este proiectat să fie lider și model pentru ceilalți competitori din lux. Noi credem că pentru clientela din acest segement, noul Range Rover va avea o evoluție cel puțin la fel de spectaculoasă ca în primii 50 de ani. Iar alegerea unui client care are banii necesari va fi una subiectivă care nu are în vedere criterii legate de preț sau tehnologie. Pentru că noul Range Rover are tot ce îi trebuie la nivel spectaculos. Este acel tip de automobil cu care te identifici sau nu. Dacă vrei să fii un aristocrat fără să arăți flamboyant este mașina ta. Desigur, dacă vrei să faci senzație pe stradă, mergi – de exemplu – la un Lamborghini Urus și toată lumea te va remarca. Este alegerea – până la urmă – a fiecăruia!