4×4
Image default
Test

Test: BMW X3 xDrive 30e – sportivul ecologic

Când am primit propunerea de a testa noul X3 xDrive 30e – primul plug-in hybrid din gama X3 de la BMW, am fost convins că o să am parte de un SUV în care partea de propulsie electrică o să fie insignifiantă raportată la resursele propulsorului pe benzină… Se pare că a trecut prea mult timp de la ultima mea experiență cu un BMW…

Vă mai aduceți aminte de X6 ActiveHybrid? Lăsând la o parte calitățile mașinii și, fără nici o urmă de reproș, acel model primise o propulsie hybridă în cae motorul electric avea mai degrabă rolul de a ajuta la accelerațiile intempestive induse de maiestuosul V8 de sub capotă, fapt pentru care am fost convins că inginerii bavarezi au trecut aspectele ecologice la rubrica „și altele”.  Cu această idee preconcepută m-am urcat la volanul lui X3 xDrive 30e! Eram convins că o să am parte de un comportament rutier sportiv așa că, de la început, mi-am canalizat atenția către aspectele eco.

Fiind vorba de un plug-in hybrid, X3 xDrive 30e trebuie să ofere posibilitatea de a rula o distanță mai mult decât decentă (a se înțelege măcar un drum zilnic acasă-birou și retur) doar pe baza energiei primite de la o priză electrică. BMW nu specifică în fișa oficială cu date tehnice cât de mare este această distanță, dar în mod neoficial am aflat că este vorba de aproximativ 50 km. Cu bateria încărcată 100% am setat de la bun început sistemul „Driving Experience Control” în modul strict electric și am purces la drum, adică în traficul de vârf din București. Pentru că voiam să obțin datele de consum electric într-o rulare cotidiană obișnuită, toate sistemele și accesoriile mașinii au fost pornite. Aici mă refer la faruri, sistem audio și, mai ales, la climatizare, care a funcționat aproape tot timpul pe căldură (afară fiind un frig tipc de toamnă târzie). După ce am traversat aproape întreg București-ul în aceste condiții, moment în care panoul de bord digital indica o rezervă de putere de 70% a bateriei, am început să trec și prin celelalte moduri de condus Eco Pro, Comfort, Spor” și Sport+. Doar la ultimul a pornit instantaneu motorul pe benzină de 2 litri și 184 CP. După câteva plecări în gen „liniuță de la semafor am abandonat Sport+ și am trecut în modul Comfort. Eram curios ce distanță voi parcurge în modul strict electric și în ce condiții pornește motorul pe benzină. Ei bine, după 37 de kilometri de rulare în regim strict electric, moment în care în baterie mai era 12% energie, motorul pe benzină a început să fie din ce în ce mai prezent în scenă. Nu tot timpul, ci doar la viteze undeva peste 25-30 km/h, plecarea de pe loc fiind tot timpul doar apanajul  motorului electric. Astfel, am ajuns ca după primii 50 de km făcuți cu X3 xDrive 30e, computerul de bord să afișeze un consum mediu de 1,2 l/100 km!?! Atenție, vorbim de un SUV de peste 2 tone, cu transmisie integrală permanentă și cutie automată de viteze! Aproape că le-aș plânge de milă petroliștilor dacă nu mi-ar interzice religia așa ceva!!

Evident că se conduce ca un BMW, adică atunci când te apucă dezmierdatul pedalei de accelerație și mai și setezi modul Sport+ești pe calea cea mai sigură să-i spui pa-pa permisului de conducere. În acest mod, celor 184 CP hrăniți cu benzină li se adaugă 30 kW din partea motorului electric, totalul de putere contabilizat fiind de 292 CP și cun cuplu maxim de 420 Nm, suficient pentru o accelerație 0-100 km/h în 6,1 secunde. Mai importante decât accelerația sunt reprizele, excelente pentru un automobil de 2 tone, aici lag-ul infim al motorului pe benzină fiind anulat din start de omniprezentul motor electric.

Până acum, doar de laudă, așa că hai să trec în revistă și câteva critici! Prima este la adresa sistemului audio, la care poți să schimbi volumul printr-o rotire a degetului arătător în dreptul display-ului central. S-a întamplant nu o dată să nu perceapă această comandă în schimb, de multe ori mă trezeam cu radioul dat mai tare, fără să vreau, pe motiv că sunt genul acela de persoană care gesticulează mult atunci când vorbește. A doua critică este la adresa porturilor USB: 3 Type C și unul singur 2.0 (și acela scuns sub un capac, în spatele padului de încărcare wireless a telefonului). Bănuiesc că era 2.0 pentru că nu a recunoscut nici-un stick de memorie și nici firul de încărcare a telefonului…

Dragă BMW, aș cumpăra cu drag acest X3, dar nu mă pune să cumpăr și alt telefon sau alte stickuri USB! În fine, ultima critică este la adresa trapelor de la bușonul de benzină și de la conectorul de încărcare: nu știu ce rol are butonul din ușă cu pictograma unei pompe de carburant, cert este că trebuie să pipăi mult timp (cel puțin) trapa de pe aripa față-stânga până se deschide… Una peste alta, la finalul celor trei zile alături de X3 xDrive 30e consider că acesta face inutile versiunile 30i și 30d, deoarece oferă performanțe dinamice comparabile în condițiile unui consum de carburant mult mai mic. Dacă mai pui la socoteală și minimul de 37,3 km de rulare exclusiv electrică într-un trafic îmbâcsit al Bucureștiului, rulare electrică oferită prin energia primită de la o priză (durează 3,7 ore o încărcare 100% la un Wallbox de 3,7kW/16A), atunci cu siguranță X3 xDrive 30e este o alegere inspirată!

Foto: QLT Studio 2

Related posts

Noul Range Rover

Dan Vardie

Drive Test Land Rover Defender: Chiar și icon-urile pot fi revoluționate

Gabi Gogiu

Drive test Land Rover Defender PHEV

Dan Vardie

Leave a Comment