4×4
Image default
Stiri SUV

Premieră mondială : noul Range Rover Sport

AUTOpro a fost invitată în exclusivitate națională la avanpremiera celui mai capabil Range Rover Sport din istorie. După succesul „fratelui” mai mare – RR- Sport nu este o copie ci o mașină cu personalitate proprie, capabilă să facă chiar și off road extrem așa cum un cascador din echipa James Bond a demonstrat-o. Avem aici toate detaliile care contează.

Revista noastră a avut șansa participării la un eveniment extraordinar, avanpremiera mondială a noului Range Rover Sport, in direct la Gaydon. Și nu doar pentru faptul că am văzut mașina cu mai bine de o lună înainte de toată lumea. Ci pentru că am vizionat în premiră absolută un film care dacă nu era adevărat am fi crezut că este „decupat” din ultimul James Bond movie! Și spunem Bond nu ca să ne aflăm în treabă. Unul din cascadorii din ultimul Bond, Jessica Hawkins, a realizat un test cu adevărat extrem care nu mai ține de jurnalism sau marketing ci de limitele la care un SUV 4 x 4 poate fi supus. Barajul Karahnjukar din Islanda este plasat într-un „deșert” de stânci unde apa curge pe un canal la un debit impresionant- 750 tone/ minut! Jessica a urcat exact acest canal cu apa venind din sens opus. Orice peirdere de aderență ar fi însemnat o cadere liberă de 90 m până la „poalele” barajului! Filmul ne prezintă epopeea acestei „cascadorii” realizată de Jessica – aceiași care în ultimul Bond a realizat un „zbor” de aproape 90 m cu un Defender…. Inutil de spus că testul realizat cu noul RR Sport este o premieră absolută pentru acest baraj și nimeni niciodată nu a mai încercat! Va invitâm să vedeți filmul și apoi mai vorbim. Nick Collins, Executive Line Director, unul din „părinții” noul RRS declara în exclusivitate mondială pentru AUTOpro- vezi aici interviul video- că în afară de „roll cage” – obligatoriu în asemenea încercări- a fost un RRS normal cu putere maximă. „Nu este nici un „trucaj”, Jessica a făcut tot ce vedeți în film!” ne-a declarat execugivul britanic. Nu este prima performanță pentr producătorul englez. Cu ani în urmă, a stabilit recordul la Pikes Peak, a mai stabilit primul record de traversare  a lui „Empty Quater” din deșertul peninsulei arabice și a făcut prima ascensiune a celor 999 trepte Heaven/s Gate din China, în 2018!

Cea de-a 3-a generație RRS a fost dezvoltată în paralel cu „fratele” mai mare, Range Rover. Însă spre deosebire de primele două generații, noul RRS are propria personalitate și dorință de afirmare. Este mai scurtă și nu oferă „decât” 5 locuri – spre deosebire de RR care poate găzdui confortabil și 7 pasageri. Are același limbaj grafic dar nu poate fi confundată cu RR. Alura este mult mai aproape de un bolid coupe, cu geamuri laterale mai mici pentru o imagine dinamică – așa cum o cere ADN-ul. Spatele este cel mai elocvent. Dacă la RR, stopurile -precum întreg limbajul de design este pe verticală, la RRS stopurile și toate elementele de stil sunt pe orizontală. Are cel mai mare spoiler din istoria modelului și este funcțional – dpdv aerodinamic și nu un gimmick. Designul „clean” cum spune Gerry mc Govern, Chief Creative officer la JLR și omul din spatele designului celor două modele, este folosit cu aceiași eleganță de la RR, cu aspectul de monolit sculptat care face din RR și RRS , piese unice în industria auto. Inginerii JLR ne spuneau că s-a umblat la foarte multe detalii tehnice. Un exemplu este faptul că a fost redus cauciucul la îmbinarea ușii cu geamul- de regulă , cauciul „acoperă” un „luft” mai mare. Acum distanța între panul ușii și geam este de 1,2 mm! O performanță care face să pălească de invidie orice producător premium/ de lux!

O altă abordare care ne-a plăcut o reprezintă extinderea folosirii de materiale reciclate, ultraușoare, inovative, care reproduc calitățile pielii naturale și chiar o depășesc. Colaborarea cu Ultrafabrics se dezvoltă cu noi materile textile cu o tactilitate excepțională – așa cum am și pipăit la premieră- sau piele de sinteză care depășește calitățile pielii naturale chiar dacă se numește Napa! Așa cum ne spuneau specialiștii JLR , această piele ecologică este cu 30% mai ușoară decât pielea naturală, este odor free, anti alergică, mai ușor de întreținut și este „termoregulată”- adică iarna nu este rece iar vara nu este fierbinte. Chiar dacă procesul de fabricație este complex și nu salvează prea mult CO2- doar 25% ( de aici și prețul comparabil cu pielea naturală)- , efortul merită pentru că oferă – pur și simplu – o piele mai bună decât cea luată de la bovine! Ne-a plăcut cel mai mult versiunea Duo Tone! Această „piele” se armonizează perfect cu detaliile de interior Moonlight Chrome și cu difuzoarele Meridian „ascunse” în spatele altor „textile” fabricate de Ultrafabrics.

O altă dotare imrpesionantă este Cabin Air Purification Pro cu filtrare de micro particule  PM 2.5 și tehnologie nanoeTM X care oferă cel mai sănotos aer de respirat. Este cel mai avansat sistem de filtrare a aerului, reducând semnificativ nu doar mirosurile neplăcute dar și bacteriile, alergenii și chiar virușii precum SARS-CoV-2 virus1. Teste independente au arătat că după 30 min de folosire a sitemului, se elimină până la 97 % din viruși , bacterii și gaze poluante. Tot testele au arătat că se elimină în proporție de 99% și faimosul Covid – 19!

Platforma flexibilă Modular Longitudinal Architecture (MLA-Flex) oferă o rigiditate torsională mai mare cu 35% față de ce avem acum. Dynamic Response Pro oferă un control antiruliu avansat aplicând un cuplu de 1400 Nm pe fiecare punte care oferă o dinamică excepțională în orice curbă, pe orice suprafețe și (aproape) la orice viteză. Dynamic Air Suspension este standard, oferind celebrul confort de tip „pernă de aer”. Pentru a se „pregăti” pentru ce urmează pe traseu, navigația eHorizon oferă informații sistemului care furnizează răspunsul înainte de a ajunge la locul „faptei”! Adaptive Dynamics 2 funcționează prin controlul Active Twin Valve Dampers ce reduce mișcările nedorite ale caroseriei. Monitorizarea are o rată de 500 de ori/ sec.

Avem și All-Wheel Steering, Torque Vectoring by Braking și Electronic Active Differential. All-Wheel Steering este una din realizările cele mai remarcabile ale noului RRS. Asta însemană că roțile din spate se pot roti cu 7,3 grd în sens opus cu roțile din față care se rotesc cu aceleași unghiuri. De aici, rezultă un diametru de întoarcere la 180 grd redus cu aproape 2 m. În teren accidentat se traduce printr-o agilitate incredibilă pentru ca la viteze mari, cele două punți să funcționeze în tandem, oferind o mișcare dinamică superioară în depășiri. Am discutat cu Nick Collins și despre celebrul „crab move” de la Hummer însă executivul JLR declara în exclusivitate mondială pentru AUTOpro: „L-am studiat și ne-am dat seama că nu aduce un avantaj față de All Wheel Steering. În fapt, situațiile în care o asemenea mișcare la un SUV ar reprezenta un avantaj, sunt extrem de rare!” În fine, sunt zeci de sisteme electronice impresionante – de la Pivi Pro care se up-datează „over the air” și până la Terrain Response 2. Le vom abaorda la momentul testelor detaliate pe care AUTO pro le va face la timpul potrivit.

În 2024, noul RRS va fi EV – exact în același an cu RR. Până atunci avem toate motorizările care le putem imagina. Așa cum ne declara Collins, chair dacă nu se pune un mare accent, noul RRS are și diesel. Chiar trei versiuni cu propulsoare Ingenium. D250, 249CP 3.0-l, 6 cilindrii, MHEV, 600Nm la 1,250-2,250rpm. D300, 300PS 3.0-l, MHEV, 650Nm. D350, 350CP 3.0-l, MHEV, 700Nm la 1,500-3,000rpm. Evident nu lipsește benzina- tot Ingenium. Tot trei motorizări.  P360, 360CP 3.0-l , 6 cilindrii, MHEV, 500Nm la 1,750-5,000rpm. P400, 400CP 3.0-l, MHEV, 550Nm și liderul P530, 530CP 4.4-l Twin Turbo V8, 750Nm la 1,800-4,600rpm.

Însă vedetele sunt cele 2 versiuni plug in hybrid. P510e are o benzină de 3.0-l, același propulsor de 6 cilindrii în linie, 700Nm. Există și o versiune mai „mild” P440e, 3.0-l, 620Nm

Noul P510e Electric Hybrid are cuplat și un motor electric de 105 kW cu o baterie de 382 kWh care oferă o autonomie EV masurată în ciclu WLTP de 113 km! Collins ne spunea că în lumea reală vom avea cel puțin 88 km autonomie EV!  Pentru un plug in hybrid atât de greu este impresionant! Face prima „sută” de km/h în 5,4 sec iar emisia de CO2 este de doar 18 gCO2. Km. Asta se traduce printr-o autonomie de 740 km – cu bateria încărcată 100% și rezervorul plin.

Versiunea PHEV mai mică, P440e Electric Hybrid are un total de 440CP oferind o accelerație 0-100 km/h în 5,8 sec. Spre comparație versiunea V8 Twin Turbo atinge 100 km/h în 4,3 sec și oferă și Dynamic Lauunch sau lansarea din catapultă cum o numesc pasionații de senzații tari…

Dincolo de toate detaliile prezentate aici dar și de multe altele despre care vorbim de îndată ce testăm noua creație din Gaydon, a treia generație RRS se anunță ca un competitor spectaculos, unic în felul său și va da „bătăi” de cap altora gen Porsche! Sigur, în actualele crize multiple din lumea auto, orice RRS se va vinde cu mult înainte de fi produs. Însă într-o lume ideală, fără crize, suntem convinși că stă foarte bine în piață. Ne mai rămâne doar enigma despre versiunea EV… Mai avem ceva de așteptat.

Related posts

Kia e-Niro, BEV-ul non-premium preferat al americanilor

Florin Amariei

Ford Bronco lansează o provocare unică pentru cumpărători

Gabi Gogiu

Câștigătorii competiției „Cel mai 4×4” din România, ediția a XXII-a

Darius Pana

Leave a Comment