4×4
Image default
Green

BMW iX3 – primul SUV al BMW complet electric. Tracțiunea, doar pe spate!

BMW iX3 ajunge în România în curând, având în vedere că ne apropiem de termenul din calendarul de lansări în țara noastră anunțat de bavarezi. Iată ce ar trebui să știi despre primul SUV complet electric al BMW.

BMW X3 este, fără îndoială, un crossover SUV apreciat de șoferii români. Indiferent că vorbim despre benzină, motorină sau plug-in hybrid, modelul a fost și rămâne printre preferințele românilor cu afinitate pentru dinamică și prestigiu de brand. Apariția iX3 marchează, așadar, alinierea mărcii germane cu trendurile din prezent și pune în fața clienților un SUV care este complet electric. E drept, tracțiunea disponibilă doar pe spate ar putea crea confuzie pentru clienții tradiționali ai BMW din România. Să vedem, așadar, ce promite acest nou automobil!

Constructorul auto spune despre iX3, așa cum face pentru mai multe modele din gamă, că este un SAV, nu SUV. În viziunea BMW noul automobil electric ar fi un Sports Activity Vehicle, nu Sports Utility Vehicle. Pe scurt, nu e gândit pentru offroad și nici n-ar fi indicat să ieși cu el de pe carosabil.

BMW iX3 – (de) când, cum și de ce

BMW a făcut acum câțiva ani în urmă un pas important: a adunat în cadrul unei divizii separate de compania mamă și BMW M cei mai buni ingineri, designeri și oameni cu rol vital în industria auto pentru a pune bazele pornirii cu toată verva a BMW i, partea din companie responsabilă pentru lansarea de noi mașini cu propulsie parțial sau complet electrică. De acolo au venit mașini precum BMW i3, i3 REx, i3s, i8 și chiar 530e sau 745e. Acum această divizie a fost reintegrată în companie și contribuie la transformarea întregului portofoliu al mărcii germane.

Ce-i drept, însă, istoria mobilităţii electrice la BMW datează din 1972, când variantele cu propulsie electrică ale BMW 1602 au fost în acţiune ca automobile de sprijin pentru cursele de maraton din cadrul Jocurilor Olimpice de la München. Anii care au urmat au dus la o serie de prototipuri cu sisteme de propulsie electrică, ceea ce i-a ajutat pe ingineri să acumuleze o experienţă foarte valoroasă. Lansarea „project i” în 2007 a însemnat startul dezvoltării unui model de serie conceput de la început pentru a oferi mobilitate electrică în zonele urbane.

Pentru bavarezi, este pentru prima dată când un sistem de propulsie full electric a fost combinat cu caracteristicile robuste, funcţionalitatea versatilă şi spaţiul, confortul şi calităţile sportive caracteristice unui model BMW X. Premiera noului BMW iX3 înseamnă şi debutul celei de-a cincea generaţii a tehnologiei BMW eDrive, dar şi debutul unei noi ere a sistemelor de propulsie electrificată. Noile inovaţii dezvoltate de Grupul BMW pentru optimizarea motorului electric, a electronicii de putere, a tehnologiei de încărcare şi a bateriei de înaltă tensiune oferă noului BMW iX3 o putere maximă de 210 kW/286 CP, o autonomie de până la 460 de kilometri în ciclul de testare WLTP – echivalentul a până la 520 de kilometri în ciclul de testare NEDC – şi un nivel de eficienţă energetică peste cel al oricărui alt model din clasa sa.

„Combinată cu actuala ofensivă de produse cu modele plug-in hybrid, lansarea pe piaţă a unui Sports Activity Vehicle full electric subliniază rolul de lider al BMW Group în transformarea către o mobilitate mai durabilă. În prezent, BMW Group oferă o portofoliu mai larg de automobile cu sistem de propulsie electrificată decât orice rival. Acum, 13,4% din totalul de automobile BMW Group nou înmatriculate în Europa sunt modele electrice sau cu sistem plug-in hybrid. Prin urmare, tehnologia de propulsie durabilă se bucură de o importanţă semnificativ mai mare în cadrul companiei comparativ cu totalul pieţei europene, unde modelele cu propulsie electrică reprezintă în prezent 7,7% din noile înmatriculări”, explică compania.

BMW își dorește ca până în 2023 să aibă un portofoliu de 25 de modele electrificate, din care 13 ar urma să fie complet electrice. De altfel, știm deja că marca plănuiește să taie din versiunile multiple de motorizări pentru a construi EV-uri.

BMW iX3 are un cadru unic pe puntea spate şi integrarea şasiului adaptat pentru a-l ajuta să răspundă cerinţelor specifice ale unui concept BEV (automobil exclusiv electric). Pe lângă furnizarea instantanee a puterii motorului electric şi reglarea suspensiei specifice modelului, maşina ar urma să ofere combinaţia de comportament sportiv, stabilitate direcţională excelentă şi tracţiune superioară în condiţii meteorologice nefavorabile şi pe suprafeţe alunecoase.

Folosirea pe scară largă a materiilor prime reciclate la fabricarea pieselor turnate din aluminiu şi a materialelor termoplastice, absenţa pământurilor rare datorită unui design inovator pentru motorul electric şi utilizarea la scară largă a energiei regenerabile în producţia noului BMW iX3, inclusiv fabricarea celulelor pentru bateria de înaltă tensiune, au avut şi un efect pozitiv asupra amprentei de mediu a maşinii.

BMW iX3 – electric, dar puternic?

Motorul electric dezvoltat pentru noul BMW iX3 produce o putere maximă de 210 kW/286 CP şi dezvoltă instantaneu un cuplu maxim de 400 Nm. Prin urmare, noul BMW iX3 are cel mai puternic sistem e-drive care a echipat vreodată un model electrificat al mărcii BMW. Motorul electric, electronica de putere şi transmisia sunt aranjate împreună într-o singură carcasă. Sistemului de propulsie electrică integrat compact, permite o reducere substanţială a spaţiului de instalare necesar şi a masei componentelor în raport cu puterea pe care o produc şi a dus la o reducere de 30% a volumului sistemului de propulsie electric.

Motorul electric al noului BMW iX3 funcţionează conform principiului unui motor electric sincron. Acţionarea rotorului nu este generată de magneţi permanenţi, ci prin inducţie, de alimentarea cu energie electrică. Această soluţie nu necesită folosirea de pământurile rare pentru componentele magnetice.

Principiul de design al motorului sincron cu acţionare electrică oferă posibilitatea de a varia nivelul de excitare electrică a rotorului. Prin urmare, conducătorii vor observa diferenţe clare în profilurile de performanţă ale diferitelor moduri de condus.

Sistemul de propulsie poate atinge 17.000 rpm (o îmbunătăţire de aproximativ 40% faţă de BMW i3). Puterea maximă de 210 kW/286 CP se atinge repede şi rămâne disponibilă pe un interval larg până la linia roşie a turometrului sau viteza maximă a maşinii. Motorul noului BMW iX3 generează un cuplu maxim de 400 Nm, disponibil integral încă de la demaraj. Spre deosebire de alte motoare electrice, acesta îşi menţine şi nivelul maxim de cuplu pe un interval de turaţii larg.

Un alt element al tehnologiei BMW eDrive de a cincea generaţie este bateria de înaltă tensiune cu tehnologie a celulelor dezvoltată suplimentar. Activitatea de cercetare şi dezvoltare efectuată a permis BMW Group să crească din nou densitatea energetică a bateriei. Aceasta a crescut cu încă 20% raportat la masă faţă de celulele de baterie utilizate până acum la modelele BMW cu propulsie electrică. Poziţionată în podeaua noului BMW iX3, bateria are un conţinut energetic brut de 80 kWh/ 74 kWh utili. Împreună cu eficienţa ridicată a motorului electric, noua generaţie de tehnologie a celulelor de baterie ar permite o autonomie confortabilă. Bateria de înaltă tensiune a noului BMW iX3 este compusă din 188 de celule prismatice controlabile individual – fiecare în casetă de aluminiu. Celulele sunt grupate în 10 module.

„BMW iX3 diferă semnificativ de celelalte automobile electrice din segmentul său, întrucât autonomia lor este extinsă în mare parte de baterii de înaltă tensiune cu capacitate din ce în ce mai mare – ceea ce are un impact negativ asupra masei maşinii şi, prin extensie, a eficienţei generale şi a proprietăţilor dinamice. În schimb, BMW iX3 iese în evidenţă prin combinaţia unică dintre un sistem de propulsie foarte eficient, regenerarea de energie adaptivă, încărcări cu pierderi reduse la puteri de până la 150 kW şi măsuri ample pentru reducerea rezistenţei aerodinamice, inclusiv roţi aerodinamice inovatoare cu masă redusă”, mai spune compania.

Totodată, pentru prima dată la un motor BMW, este permis un mod coasting foarte eficient, cu rotirea liberă a motorului, cu rulare liberă, fără frână de motor.

BMW iX3 – SAV eficient la capitolul aerodinamic

Designul exterior al noului BMW iX3 afişează proporţiile tipice ale unui Sports Activity Vehicle, ceea ce înseamnă că oferă imagine tipică pentru caracterul robust şi talentele versatile ale modelelor BMW X. Designul este influenţat de imaginea tipică unui automobil cu un sistem de propulsie fără emisii locale, fără a dilua în vreun fel acele atribute SAV de bază. Utilitatea sa, însă, pare a rămâne doar pentru mediile urbane și suburbane. Țara noastră încă nu este pregătită pentru a permite mașinilor electrice încărcarea fără probleme.

Designul părţii frontale, specific modelului, este un studiu de caz în ceea ce priveşte eficienţa funcţională. Cea mai atrăgătoare caracteristică de aici este designul în mare parte închis al grilei BMW şi al spoilerului frontal. Suprafeţele închise din grilă reduc rezistenţa la aer şi reflectă necesarul mai redus de aer de răcire al sistemului de propulsie electrică al maşinii. Cu toate acestea, componentele propulsiei şi sistemului de frânare ale unei maşini electrice necesită un control precis al temperaturii, astfel încât priza de aer mai mică şi deschiderea din grilă (nu este vizibilă din exterior) beneficiază de control activ în 10 etape al clapetei de aer. Acest lucru permite aerului de răcire să curgă către componentele relevante în cantităţile necesare.

Combinarea Air Curtains cu jante din aliaj uşor, inovatoare şi optimizate aerodinamic, se dovedeşte extrem de eficientă pentru ca debitul de aer să fie cursiv în jurul pasajelor roţilor, cu un impact important asupra eficienţei aerodinamice. Jantele aerodinamice cu care este echipat noul BMW iX3 reduc coeficientul de rezistenţă cu aproximativ 5% în comparaţie cu un automobil echivalent cu jante din aliaj uşor convenţionale.

Şasiul noului BMW iX3 este închis în mare parte în partea inferioară cu ajutorul panourilor sculptate şi a deflectoarelor de aer, datorită poziţionării carcasei bateriei de înaltă tensiune. Măsurile, care includ nervuri de rigidizare optimizate la fluxul de aer, debit de aer orientat cu atenţie în jurul roţilor faţă şi un capac pentru puntea spate, îmbunătăţesc aerodinamica. Un capac special pentru lonjeroanele spate optimizează fluxul de aer către difuzorul spate. Conceptul de propulsie full electrică – şi, prin urmare, fără sistem de evacuare – permite un design omogen şi etanş al şasiului inferior şi şorţului spate, care are un efect pozitiv şi asupra aerodinamicii. Încrustaţiile albastre din difuzorul spate atrag atenţia asupra caracterului durabil al maşinii. Împreună, aceste măsuri de optimizare conferă noului BMW iX3 un coeficient de rezistenţă (Cd) de 0,29.

Interiorul ne rămâne să-l descoperim de îndată ce îl vom testa in extenso.

Momentan, însă, vă putem spune că prețul pentru iX3 pleacă de la 64.081 de euro cu TVA inclus în România. Dacă prețul pare destul de piperat, aflați că modelul dispune standard, în pachetul Inspiring, de un nivel bogat de echipamente – de la jante pe 19 inch, trapă panoramică şi vopsea metalizată, până la sistemul de navigaţie BMW Live Cockpit Professional. Tot standard sunt disponibile şi sisteme de asistenţă şi conectivitate precum sistemul de condus semiautonom BMW Driving Assistent Professional, sistemul de asistenţă la parcare, pachetul de servicii BMW Connected Drive Plus (inclusiv cu funcţia remote), Drive Recorder şi faruri LED cu funcţii extinse. Tot standard este şi sistemul de suspensii adaptive pe puntea faţă. La interior sunt oferite standard scaunele cu reglaj electric şi memorie, bord acoperit cu Sensatec, butoane galvanizate şi pachetul de depozitare.

Related posts

BMW iX5 alimentat cu hidrogen, testat în deșert la 45 de grade Celsius

Mihai Morcovescu

Volvo și Northvolt, parteneriat pentru dezvoltarea de baterii pentru BEV-uri

Florin Amariei

Hyundai are în plan să lanseze taxiuri aeriene

Andrada Arsenie

Leave a Comment