4×4
Image default
Hybrid Stiri SUV Tehnologie

Dacia confirmă lansarea unei versiuni hibride 4×4 cu cutie automată

Constructorul de automobile Dacia a confirmat lansarea unor versiuni hibride 4×4 pentru Duster și Bigster, care va fi echipată cu o nouă cutie automată.

Sistemul a fost dezvoltat de compania franceză Valeo și este planificat pentru lansare în primăvara anului 2026.

Dacia introduce un nou sistem hibrid 4×4

Dacia

Potrivit publicației franceze L’Argus, care îl citează pe directorul general Dacia, Denis Le Vot, constructorul român va introduce o nouă transmisie Hybrid 4×4 „în următoarele 12 luni”. Valeo, compania care produce noul sistem hibrid, lucrează la această tehnologie încă din 2018-2019.

Este vorba despre o transmisie electrică cu două trepte de viteză, montată posterior. Denumit Valeo 48V Dual Speed, acest motor electric dispune de un reductor cu două viteze.

Comparativ cu un reductor cu o singură viteză, acesta optimizează eficiența și autonomia vehiculelor electrificate. Un sistem electric clasic are dificultăți în echilibrarea cuplului la turații joase și a vitezei ridicate în regim de autostradă. Noul sistem de la Valeo ajustează raportul reductorului în funcție de necesități, obținându-se un plus de autonomie de 4% în testele WLTP și de 7% pe autostradă.

Dacia Bigster Hybrid 4×4 va debuta în 2026

Cei de la Valeo au confirmat că tehnologia va fi adoptată de un producător auto, prima producție de serie fiind programată pentru sfârșitul lui 2025. L’Argus precizează că este vorba despre Dacia, iar Bigster va fi primul model echipat cu noul sistem.

Noul Bigster Hybrid 4×4 va avea pe puntea față un motor de 1,2 litri, cu trei cilindri, și va integra tehnologie mild-hybrid la 48V. Sistemul va fi cuplat la o nouă cutie automată cu dublu ambreiaj și șase trepte. Aceasta va fi furnizată de Getrag-Magna și va fi produsă în China. Cel mai mare SUV Dacia va fi disponibil și în versiunea 1.2 Eco-G (benzină/GPL) pentru a reduce emisiile de CO₂.

Viitorii utilizatori vor putea selecta între trei moduri de rulare:

  • Auto – sistemul gestionează automat transmisia pentru eficiență optimă.
  • Off – motorul electric de pe puntea spate este dezactivat.
  • 4×4 – tracțiunea electrică spate este activată permanent.

Sistemul Valeo va debuta pe Bigster în primăvara anului viitor. Ulterior, el se va regăsi și pe noul Duster, dar și pe viitorul model cu numele de cod C-Néo.

Mai multă autonomie, costuri reduse

Reductorul cu două viteze este compatibil cu toate tipurile de propulsie hibridă, mild-hybrid 48V, hybrid clasic și plug-in hybrid. De asemenea, acesta poate fi adaptat și pentru mașinile complet electrice. Sistemul are și funcție de regenerare a energiei și poate decupla motorul electric pentru o eficiență mai mare.

Sistemul poate furniza până la 1.800 Nm de cuplu la roată, o putere maximă de 34 CP (25 kW) și 27 CP (20 kW) în regim continuu. În cazul modelelor Dacia, acesta va îmbunătăți tracțiunea punții spate și comportamentul în viraje. Acest lucru va fi posibil datorită gestiunii electronice, fiind capabil să optimizeze și performanțele off-road.

Grație eficienței sporite, un model echipat cu sistemul Valeo 48V Dual Speed poate oferi o autonomie mai mare cu aceeași baterie. El poate folosi și o baterie mai mică, pentru reducerea costurilor, dar fără a compromite autonomia. Montat pe puntea spate pentru a oferi tracțiune 4×4, sistemul înlocuiește lanțul mecanic de transmisie cu unul electric.

„Aceasta simplifică arhitectura vehiculului, deoarece în loc să instaleze un sistem de transmisie complex, constructorii pot monta pur și simplu un motor electric pe puntea spate. Se câștigă astfel în greutate și spațiu”, explică pentru L’Argus Claudine Rochette, reprezentant Valeo.

Sursa: L’Argus

Related posts

Acesta este noul Mercedes-Benz EQT. Versiunea electrică a lui T-Class costă 49.000 de euro

Mihai Morcovescu

Fiat a prezentat noul crossover electric 600e: 156 CP și 400 km autonomie

Mihai Morcovescu

Ford Ranger Raptor primește o ediție specială

Florin Amariei

Leave a Comment