Într-un moment în care multe mărci renunță complet la motoarele termice în favoarea celor electrice, Volvo merge pe o cale diferită.
Constructorul suedez a confirmat oficial dezvoltarea unei noi generații a SUV-ului de clasă mare XC90, care va continua să fie produs alături de versiunea sa electrică EX90, care a fost lansată recent. Informația vine direct de la Jim Rowan, actualul CEO al companiei.
Ce își propune Volvo cu noua generație XC90

Această decizie arată că, deși strategia de electrificare a mărcii scandinave merge mai departe, cererea pentru vehicule hibride rămâne relevantă. Și asta, mai ales pe piețele unde infrastructura de încărcare electrică nu este încă suficient dezvoltată.
Prezentat inițial în 2002, XC90 a devenit rapid un model de referință în segmentul SUV-urilor de familie, apreciat pentru siguranță, confort și spațiu. Surprinzător, în peste două decenii de existență, a ajuns doar la a doua generație, care a debutat în 2015. Aceasta a beneficiat de două actualizări estetice și tehnice. Una a fost în 2019 și alta recent, în 2024, și au fost menite să îl mențină competitiv într-un segment în continuă evoluție.
Lansarea modelului electric EX90 în 2022 a fost interpretată inițial ca o retragere treptată a modelului termic XC90 din ofertă. Însă, decizia Volvo de a dezvolta o nouă generație cu motorizare plug-in hybrid confirmă că SUV-ul de mari dimensiuni va fi păstrat în portofoliul mărcii.
Ce știm despre viitorul XC90?
Deocamdată, Volvo nu a oferit o dată oficială de lansare pentru noua generație XC90. Dar, primele estimări indică 2026 sau 2027. Modelul ar urma să beneficieze de o motorizare hibridă plug-in îmbunătățită, cu o autonomie electrică mai mare și emisii reduse. Aceasta este o soluție de tranziție ideală în contextul reglementărilor europene din ce în ce mai stricte.
Un alt aspect aflat în discuție este platforma pe care va fi construit viitorul SUV. Actuala iterație se bazează pe SPA (Scalable Product Architecture), o arhitectură modulară care a stat la baza mai multor modele Volvo din ultimul deceniu.
Există, însă, posibilitatea ca viitorul XC90 să fie dezvoltat pe SMA (Scalable Modular Architecture). Vorbim despre o arhitectură mai flexibilă dezvoltată de Geely, compania-mamă a mărcii suedeze. O altă variantă ar fi folosirea unei versiuni modificate a arhitecturii SPA 2, aceeași pe care este construit și EX90.









De ce Volvo nu renunță complet la motorizările hibride?
Volvo și-a asumat oficial obiectivul de a deveni o marcă 100% electrică până în 2030. Totuși, realitatea pieței arată că există încă o cerere considerabilă pentru vehicule hibride. În special în piețele din America de Nord, Asia sau Europa de Est, clienții apreciază versatilitatea modelelor PHEV. Acestea oferă autonomie combinată mare și o tranziție lină spre electrificare.
În acest fel, decizia de a păstra în ofertă un model emblematic precum XC90 reprezintă un compromis strategic între sustenabilitate și pragmatism comercial.
EX90 este considerat un vârf de lance tehnologic pentru Volvo. Este complet electric, beneficiază de software-ul avansat al companiei, de sisteme de conducere autonomă în curs de dezvoltare și de un design modernizat. Însă, este și semnificativ mai scump și necesită acces la o infrastructură solidă de încărcare. Prin păstrarea în paralel a modelului XC90 într-o versiune PHEV, Volvo oferă opțiuni adaptate diferitelor piețe și nevoi ale clienților.
Într-un peisaj auto dominat de electrificare, Volvo adoptă o strategie echilibrată. Scandinavii dezvoltă în paralel modele complet electrice, precum EX90, și versiuni hibride avansate ale unor modele consacrate, cum este XC90. Confirmarea unei noi generații pentru XC90 arată că marca suedeză mizează în continuare pe diversificarea tehnologică, păstrând în același timp valorile sale fundamentale: siguranță, inovație și grijă față de mediu.